Magyar | Deutsch | English
Kezdőlap || Vonatvárás | GYIK | Tour blog | Kiállunk!! | Háttéranyag | Dokumentum, kapcsolat || Vonalaink
Korszerűbb közlekedést - vidéken is Lábunkkal, menetjegyünkkel szavazzunk!

„Ahol műszakilag lehetséges, újraindítjuk a vonatokat.”

Harmincnyolc viszonylaton álltak le a személyvonatok 2007-ben és 2009-ben. Kormányváltás után négy + hat vonalon indult újra a forgalom - ezután csak járatritkítást kaptunk Húsvétra, feltámadás helyett. Mikor kapjuk vissza szünetelő vonalainkat? Mikor fejlesztik jobb sorsra való regionális hálózatainkat?
Jogos kérdések. Hogyan érhető el, hogy a túlélő vonalak jobban töltsék be rendeltetésüket? Egyáltalán célszerű, újraindítani további szünetelő vonalakat, igénylik-e az emberek?

Vonatváró

Bejáró

Mozgalom

Miért gyalogolunk? | Vonalaink | GYIK | Tájékoztató (2010.10.)

A közeljövő illetve közelmúlt vonatváró eseményei:
+ Csetnek (2013.09.20.): "Különvonat a szünetelő nagyszabosi szárnyvonalra. Az enyickei fűtőház egyesület az Ars Antiqua régizene fesztivál alkalmából vonatot indít Csetnekre. Az evangélikus templomban Vivaldi témájú koncertet adnak.
+ Debrecen térsége (2013.09.19.): "A vasúti közlekedés múltja és jövője Debrecenben: előadások "Debrecen és közvetlen környezetének páratlan vasúti adottságairól"
+ Keszőhidegkút-Gyönk–Tamási (2013.09.14.): "Mozdony- és madárfütty" akciósnap a Hidegkút–Tamási HÉV 120. évfordulója alkalmából
+ Veszprém–Győr–Lepsény (2013.09.05.): IKSZT-Fórum a 11. és 27. sz. vasútvonalakról. A rendezvényre Sólyon kerül sor, ami a szünetelő vonal első megállója Hajmáskér felől; téma a Bakony Balatonnal történő közvetlen kötöttpályás közlekedés helyreállítása lehetőségei, előnyei.
+ Zsuzsi-vasút (2013.08.31.): a 36 éve közlekedő utolsó vonat idején újra emlékvonat közlekedett a vasútvonal megmaradt hajdú-bihar megyei szakaszán.
+ Pöstyén–Verbó (2013.08.24.): különvonatozás a szünetelő vonalon. A szervezők szlovák nyelvű honlapja
+ Kassa–Igló–Lőcse (2013.08.24.): különvonatozás a szünetelő szárnyvonalra, indulás Kassáról 8:40-kor, visszatérés 20:19-kor. A szervezők szlovák nyelvű honlapján jelenleg a kirándulás híre áll az első helyen.
+ Ohat-Pusztakócs–Tiszacsege (2013.08.23.): bejárásos vonatváró akció és sajtótájékoztató

+ Hidasnémeti (2013.08.04-11.): vasútszépítő önkéntes tábor
+ Kassa–Szepsi–Medzenszéf (2013.06.29.): kirándulás a szünetelő szárnyvonalra és Szepsi Napok fesztivál
+ Trencsénteplic–Lednicróna (2013.03.23.+07.28.): különvonatozás a személyközlekedés nélküli vonalon. A szervezők szlovák nyelvű honlapja
+ Kazincbarcika–Rudabánya (2012.12.30.): a 95-es vasútvonal egy szakaszának bejárása, téli túra keretében
+ Sopron–Felsőlászló (2012.12.02.): különvonat és "búcsúmenet", röviddel a teherszállítás felhagyása előtt A Sopronkeresztúr–Sopronnyék-Haracsony szakaszon a minimális személyszállítás csak 2013. márciusig rendelték meg. A bizonytalan jövőjű vonal korábban összefüggésben volt a Szombathely–Kőszeg vonallal, a határszakaszban hiányzik a pálya. Félő, hogy csak a rövidke Sopron–Keresztúr szakaszon marad forgalom, a vonal csak részben marad fenn hajtánypályaként. Tájékoztató
+ Felsőőr (2012.11.03.): a személyszállítás 2011-i beszüntetése óta először személyvonat járja be a volt Pinka-völgyi HÉV nyugati szakaszát. A Bécsi Sportklub különvonatával foci- és vasútrajongók utaznak Wien Hernalsból és vissza, a felsőőri csapattal vívott mérkőzés alkalmából. Azelőtt a bécsi érsekség már különvonatot közlekedtetett Pinkafőre, plébániai munkatársak kirándulása alkalmából. Ez a vonat azonban az ezeréves határon átlépő szakaszt járta be, ami később lett megépítve, hogy a HÉV-vonalnak legyen kapcsolata az ÖBB hálózattal.
+ Vinye–Porva-Csesznek (2012.09.20.): ismét Vándorbottal a vasparipáért a Győr–Veszprém vasúti kapcsolat javulása és a műemlék cuha-völgyi vonal érdekében
+ Nyíregyháza (2012.09.15.): vonatidéző kisvasúti nap a Nyírvidéki Kisvasút feltámadása reményében
+ Kárpátalja (2012.09.07-09.): a Kárpátalja-Expressz (a maga nemében szintén egy "vonatváró esemény", a közvetlen Budapest–Beregszász vonatok, egyéb magyar nemzeti, illetve nemzetközi kapcsolatok hiányára hívja fel a figyelmet. 2012-ben már harmadszor szervezték. Útvonala most az óramutatóval ellenkező irányba haladt, Debrecen, a Partium, Kárpátalja és a szlovákiai Bodrogköz érintésével. Részletes menetrend
+ Nyírbéltelek–Debrecen (2012.08.31.): ismét emlékvonat a Zsuzsi-vasút legutolsó "rendes" személyvonata időpontjában, ugyanazokkal a megállókkal (amíg megvan a pálya). IHO-képriport
+ Kecskemét (2012.08.11.): vonatváró kisvasúti nap
+ Felvidék (2012.07.28.): Gömör-Express Kassa–Rozsnyó–Dobsina (nosztalgia túra a személyforgalom újraindításáért a dobsinai szárnyvonalon az enyickei fűtőház egyesület szervezésében. Programok, fürdési és ebédlehetőség Oláhpatakon illetve Dobsinán, napközben ingaforgalom a Dobsina–Oláhpatak–Alsósajó viszonylaton. Helyfoglalás a khkv kukac khkv.sk címen)
+ Észak-Dunántúl (2012.07.28.): Csillagporos vasparipa (éjszakai túra)
+ Országosan (2012. április 15-23.): III. Vasúti Tour de Hongrie
+ Kisterenye–Recsk (2012.04.14.): különvonat közlekedett a személyforgalom nélküli, részben forgalommentes szakaszon. (A VTour kiváló bemelegedője volt! 16-án a viszonylatot ismét csak busszal lehetett bejárni.)
+ Debrecen–Tiszalök (2011.11.18.): Kerékpáros "tramtrain kirándulás" Debrecen–Zelemér – aktívan várjuk nagyvárosaink korszerű elővárosi közlekedését!
+ Ipolyság–Balassagyarmat/Nagykürtös–Losonc (2011.09.12.): Nógrádszakálon kerekasztal konferencia a magyar-szlovák térségi vasutakért
+ Felsőőr–Felsőlövő, a Szombathely–Pinkafő HÉV szárnyvonala (2011.09.11.): szeptember 11-én Tárcsafürdő–Felsőőr bejárása túravezetéssel
+ Nyírvidéki Kisvasút: 100 éve indult Nyíregyháza kisvasút villamosa. Szombaton szept. 10-én (a kisvasút napján) emléktábla-avatással megemlékeztünk az augusztusi évfordulóról
+ Nyírbéltelek–Debrecen (2011.08.31.): ilyenkor 1977-ben elment az utolsó... Esti emlékvonat a kisvasút megmaradt szakaszán és éjjeli túra. Bátor lépés, de hosszabb távon akár kifizetődő lehet az elbontott pálya visszaépítése és a meglevő rendbetétele, meghosszabbítása a térségi és városi forgalom céljára...
+ Lepsény–Csajág–Hajmáskér (2011.08.27.): a Csajág–Papkeszi vonalszakasz bejárása
+ Tiszalök–Ohat-Pusztakócs (2011.08.23.): találkozó 11 órától Tiszacsege vasútállomásán. Előtte-utána pályabejárások
+ Hajmáskér–Lepsény[–Enying] (2011.08.08.): Lepsény polgármestere volt házigazdája a Bakonyvasút Szövetség önkéntesei által szervezett tanácskozásnak, ahol az érintett önkormányzatok, a személyszállító és pályavasút, valamint a térségi RKI iroda és civilek képviselői kifejtették véleményüket a térségi közlekedésről, a vasútvonal újraindításáról. A reaktiválás igénye, valamint a Balaton északi és déli part közötti kapcsolat szükségessége egyértelmű. A vonali infrastruktúra állapota komolyabb beavatkozást igényelne, ezért körültekintő mérlegelés szükséges.
+ Szombathely–Pinkafő (2011.07.31.): a volt Szombathely–Pinkafő HÉV részben felszedett, részben menetrend szerinti forgalom nélküli (de járható) pályájának bejárása. Utolsó vonatozás az augusztus 1. óta szintén szünetelő Friedberg–Oberwart/Felsőőr szakaszon. Kapcsolatfelvétel osztrák körökkel, akik érdekeltek a teljes Szombathely–Felsőőr–Friedberg vasútvonal reaktiválásában.
+ Kiskőrös–Kecskemét (2011.06.15.): haldoklás helyett életerős tanyavilág - a kisvasút bejárása
+ Zalaszentgrót (2011.03.12.): újabb vonatváró faültetés, tatarozás
+ Kaposvár (2011.03.10.): szakmai kollégium Somogy megye vasútvonalai jövőjéért
+ Tarna mente (2011.02.04.): megalakult a Mátravasút Szövetség - felgyorsítanák a folyamatot
+ Kecskemét (2011.01.26.): elővárosi közlekedés korszerűsítéséről szóló előtanulmány szűkkörű bemutatója
+ Kál-Kápolna–Kisterenye (2011.01.06.): Recski fórum a Mátra-vasút újraindításáért
+ Ohat-Pusztakócs (2010.12.29.): kiálltak a vonatok újraindulásáért, továbbközlekedéséért

...a mozgalom folytatódik, a munka csak elkezdődött!

+ Látogassunk ki a helyi állomásra, megállóra. Vigyázzunk a vonalra és létesítményeire.
+ Gyalogoljuk végig a vasútvonal megállóit, vagy a vonal egyik szakaszát.
+ Keressük a kapcsolatot a helybeliekkel. Lehet vasúti hétvégét, bejárást, vagy akár "falustafétát" szervezni.
+ Aláírásunkkal fejezzük ki, hogy igényeljük a vonatokat és a korszerűbb közlekedést!
+ Foglalkozzunk azzal, milyen lehetőségek rejlenek a vasútvonalban!
* A vonal múltja és jelene, erős és gyenge oldalai
* A vonal potenciálja, létjogosultsága és hogyan töltheti ezt be
* Hogyan képzeljük minálunk a korszerű közlekedést?
* Milyen kapcsolatokra, szolgáltatásokra lenne szükségem?
* Milyen legyen a közösségi közlekedés, hogy számomra is alternatívát jelentsen?
* Busz és vonat miképpen kiegészíthetik egymást?
* Milyen új lehetőségek nyílnak előttem, ha javulnak nálunk is a közlekedési viszonyok?
Gondolatébresztő: Város, vidék, vasút (német példák, melyek hasonlítanak vidéki vonalainkra)
+ Érdekel a részvétel? Jelentkezés: a helyi kapcsolattartónál, és a vasut [kukac] kteam hu címen, illetve +36-20/37 090 37 telefonszámon.

Megmozdulásunk célja, hogy érzékeltessük:

+ Igen, van jövője a vasútnak – vidéken is!
+ Igen, kistérségünkben is igényeljük a vonatokat, a korszerűbb közlekedést!
+ Igen, megmondjuk, mire van szükségünk, megmutatjuk, mire gondoltunk!

Ez volt a 2010. októberi Bejáró Hétvége

Várjuk a vonatokat! nyilatkozat

(Csatlakozás e-mailben vagy aláíró íven)