A Prémium (VIP, Bónusz) kártya egy vagy fél évre szóló országos vasúti bérlet.
Kinek éri meg?
– Aki hetente tesz meg távolsági utat vagy naponta nagyobb távon ingázik saját költségén, esetleg szabaidőben is néha vonatozik (vagy otthon hagyná az autót, ha nem kerülne +pénzbe a vasúti utazás), személyre szóló bérletkártya váltását fontoljon meg. Ugyanígy, aki autóra + közlekedésre éves átlagban többet költ másfél-kétezer eurónál, jobban járhat a bérlettel – leginkább akkor, ha egy autó fenntartását meg lehet spórolni!
– Ha a cég, szervezet, család, baráti társaság tagjai legalább heti átlag kétszer távolsági utat tesznek meg felváltva, valószínűleg a felmutatóra szóló Prémium bérlettel járnak jobban. Lehet, hogy mind a cég, mind az alkalmazott számára előnyösebb a személyes vagy felmutatóra szóló bérletkártya, mint a cégautó vagy a viszonylati bérlet.
A Prémium kártya érvénytartamán belül egyszerre egy személyt (a felmutatót) jogosít fel arra, hogy bármikor, bármilyen vonattal, tetszés szerinti osztályon, bárhova, bármilyen célból utazzon Magyarhon vasútjain; a VIP kártya pedig tulajdonosát jogosítja fel ugyanerre. Ennyire gondtalanul és egyszerűen még sosem utaztunk, mint most a Start Klub kártyacsaládnak köszönhetően. Minden típusú Start Klub kártya mentességet ad az új gyorsvonati pótjegy alól! Ráadásul aki az első osztályú Prémium vagy VIP bérlettel utazik, annak mindössze két dologra kell ügyelnie belföldi forgalomban:
1. Nem szabad olyan ülőhelyet elfoglalni, amire más utas helyjegyet vett.
2. A kártyára vigyázzunk! Ha elveszítjük, egyszer pótolják, másodszor már nem.
Szinte nincs is hátránya a kártyás bérletnek, csak a hazai tömegközlekedés felemás állapota szólhat ellene és az, hogy évente egyösszegben ki kell fizetni. Tekintsd meg az előnyöket és hátrányokat.
1-hez: ingyenes helyjegy kérhető (pénztárnál, telefonon), de nem kötelező. Bármelyik InterCity, EuroCity vonatra felszállhatsz, szabadon maradt ülőhelyet elfoglalhatsz – 1. osztályon szinte mindig akad. Magam csak akkor kérek ingyen helyjegyet, amikor barátokkal szeretnék ülni a 2. osztályon; egész éves használat alatt csak 2x érkezett az általam kiszemelt helyre utas, akinek a helyjegye oda szólt. (A foglalási rendszer bizonyos séma szerint adja ki a helyeket, megszokhatjuk az általában szabad 1. osztályú helyek valamelyikét :–) Péntek délután és hétfő reggel közt az elővigyázatos Prémium (VIP) utas ingyen helyjegyet válthat, ilyenkor a helyszűke miatt sok más utas is áldoz 1. osztályú jegyre. Jellemzően a legforgalmasabb időben is akad szabad ülőhely az IC-n – valaki például lemarad a vonatról (amikor még volt étkezőkocsi, abban szoktunk fogyasztani valamit).
2-hez: az elveszett kártya egy alkalommal pótolható a régi bérletkártya letiltása mellett. Rendőrségi jegyzőkönyv szükséges a lopásról vagy elveszítésről. Egyéni bérlet esetén 15 ezerbe kerül a pótkártya, Prémium bérlet esetén 25 ezerbe. A bérletrendszer kockázata – a kártya elvesztése, a vasúti közlekedés általános kockázatai mellett – jóval kisebb a közúti közlekedés kockázatainál és veszélyeinél (lopás és betörés, balesetveszély, kaszkó önrész stb.) Ajánlom, hogy a kártyát biztonságos helyen tartsd magadnál, például egy tokban ruha alatt nyakra akasztva, és ellenőrzés után okvetlenül a megszokott helyre tedd vissza.
Újfajta mozgásszabadság!
+ óránkénti vagy kétóránkénti járat sok helyütt, bő hétezerötszáz kilométernyi hálózat (MÁV + GYSEV)!
+ korlátlan céges és magáncélú, (többnyire) gondtalan utazás!
+ nem kell sorba állni jegyért!
+ Prémium+VIP esetén pót- és helyjegy nem szükséges, ingyen helyjegy váltható!
+ Start Klub kártyás ügyfél kísérője minden szombaton 50%-os kedvezménnyel utazhat!
+ Start Klub társkártya igényelhető azonos háztartásban élőknek!
+ Szombatonként ingyen kerékpárszállítás, máskor 25% kedvezmény kerékpárjegyre, és számos további kedvezmény a kártyatulajonos számára!
+ Prémium+VIP mindkét osztályra érvényes: ha Nálad a kártya, pattanj fel a következő vonatra és foglalj helyet, ahol jólesik.
Igénybevétel függvényében: akár olcsóbban utaztok, mint másodosztályú félárú jeggyel. Havi átlag két-három távolsági úttól már-már kezd érdekessé válni, nem beszélve a többi előnyről. A "főnyeremény" akkor jelentkezik, ha a cég vagy család a kártyának köszönhetően egy autóval kevesebbet kényszerül fenntartani. Szerintem kiváló megoldás kisvállalkozásnak, civil szervezetnek: a Prémiumot nem csak munkatárs, hanem például (család)tag, közeli barát is használhatja és ellentétben a cégautóval, évi 1 azaz egy könyvelési művéletet igényel!
Ha emberek közé vágyok, a második osztályt választom. Ha nyugodtan szeretnék dolgozni vagy nagy a zsúfoltság, inkább az elsőben utazom. InterCity helyjegyet ingyen adnak, de szükségtelen, mert nem nagyon fordul elő, hogy első osztályon sincs hely. (A helyjegy akkor érdekes, ha többen utaztok együtt, az együttülés érdekében. Zsúfoltabb napokon az ingyen helyjegynek köszönhetően elkerülhető, hogy esetleg máshova kelljen átülnünk, mert helyjegyes utas érkezik.)
Majdnem minden órában indul vonat a fővonalakon, vagy akár sűrűbben elővárosi viszonylatokban, csúcsforgalomban. Induláskor nézd meg, az internetes menetrendben vagy az állomáson tájékozódva, hogy adott vonat gyorsvonat-e, esetleg át lehet/kell-e szállni InterCity-re? Aki olyan szerencsés, hogy ütemesen kiszolgált vasútvonal mentén lakik, tudni fogja, hogy minden óra azonos percében érkezik vonat. Ha át kell szállni: a vonatok jellemzően egymás mellett állnak meg, illetve érkezéskor bemondják, hol indulnak a csatlakozó vonatok. Miskolcon például a pesti IC okvetlenül az 1-es vágányról indul. Vegyes gyorsvonati / InterCity üzem esetén sem sokkal bonyolultabb a helyzet, azzal számíthatunk: nagyjából óránként indul vonatunk. A többi a szerencsén vagy tudatos tervezésen múlik: átszállásmentes gyors vagy kényelmesebb és még gyorsabb InterCityt fogunk ki? Aki a Keletin lemarad egy vonatról, Prémium/VIP kártya felmutatása mellett a 9. vágányon levő üzleti váróban kulturáltan várakozhat, illetve a Baross étteremben vagy a pályaudvar Kerepesi úti oldalán található kínaiban étkezhet.
Laptop-áram: az új IC kocsikon, Bécs-München felé a RailJet-en, illetve néhány cseh és szlovák, vagy más régebbi kocsiban is szabályos (túlfeszültségvédelemmel rendelkező) konnektorokat rendszeresítettek minden ülés mellett, illetve minden fülkében; részben csak első osztályon. Egyéb régi IC kocsikon az ún. takarító konnektorokhoz lehet férni, melyek termes kocsiban az ajtó melletti szék mögött vannak eldugva, étkezőben is gyakran, vagy fülkés kocsiban a közlekedőn. Egyes típusú kocsikban a konnektorokban nincsenek feltétlenül bekapcsolva és még mindig nem világos számomra, hogy ez mitől függ (a vonatkísérők nem nagyon tudják bekapcsolni). A takarító konnektorok feszültsége jobban ingadozhat, igaz, egyetlen ismerősöm sem tapasztalta ez idáig, hogy készüléke ettől megsérült volna. Blogbejegyzésekből vettem, hogy a mostani gépeket nem kell félteni, leginkább a tápegységet, de újabbab túlfeszültségvédelme úgyszintén megfelelő. Külső védőadapter is létezik. Nyilván a vasút nem vállalhat felelősséget a nem "notebook-biztos" konnektor használatáért. Modern motorkocsik: Desiro és Talent nem rendelkezik nyilvános konnektorral, az Uzsgyi-ban látható konnektor nem szokott működni, de a Stadler Flirt szerelvények takarító-konnektorjai megbízhatóan üzemelnek, valamint az új MÁV és GYSEV Flirt-ekben rendes notebook konnektor van.
Kedvező áron, úri módon utazunk, annál inkább vehetjük igénybe a vasút körüli vendéglátást. Legnagyobb sajnálatunkra 2012. júniusban leállították a belföldi IC forgalomban szolgáló étteremkocsikat. Jelenleg csak néhány nemzetközi vonaton étkezhetünk magyar kocsiban, valamint az egyik kassai IC párban, illetve kisszámú (részben nemzetközi kocsikból kiállított) belföldi IC-ben találkozhatunk magyar vagy színvonalas cseh étteremkocsival, ahol normál éttermi árszinten, a benzinkúti áraknál olcsóbban fogyaszthatunk (nyugatra irányuló vonatokban magasabb az árszint). Ráadásul több állomáson bezárták a kiváló állomási Restit, a túlzott bérleti díjak mellett fenntartásuk ellehetetlenült. A Keleti pályaudvar 9. vágány mellett korrekt üzleti váró (Business Lounge) került kialakításra, ahol Prémium/VIP felmutatójaként kulturált körülmények között várakozhatunk, dolgozhatunk, ingyen meleg és hideg italok, rágcsálnivalók mellett.
Máshol is találkozhatunk különböző színvonalú vendéglátó létesítményekkel az állomáson vagy akörül.
Reméljük, hamarosan újra rendszeresítenek étterem- vagy büfékocsikat belföldi IC forgalomban!
Kompenzációk:
- IC/feláras vonat késése esetén a teljes áru jegynek megfelelő pénzt megtérítik (a jegyvizsgáló igazolása alapján).
- Ha nincs 1. osztályú kocsi olyan vonatba sorozva, melyben szokott lenni, kompenzációs kifizetés kérhető. (Mondjuk, nem biztos, hogy a különbözeti összeg megéri az ügyintézésre szánt időt...)
Külföldi utazás: a Start Klub bérletek belföldi utazási jogosultságnak számítanak. Ennek megfelelően ha átszállásmentesen szeretnék ki-be utazni, onnan kell nemzetközi jegyet vásárolnom, ahol felszállok a nemzetközi vonatra, pl. Pestről Bécsig. Személyre szóló bérlet esetén a Magyarországon vásárolt nemzetközi jegyet itthon 25%-os RailPlusz kedvezménnyel kapom. Hazatérve onnan utazhatok tovább a bérlettel, ahol leszállok a nemzetközi vonatról, tehát ugyanaz a bérletkártya státusza, mint a belföldi jegyé. Ami ezt illet, a jelenlegi vasúti szabályzat nem nevezhető utasbarátnak: hazai úticélra igyénbe vehető belföldi jeggyel a nemzetközi vonat (ez már haladás, sokáig belföldön is nemzetközi jeggyel lehetett csak felszállni), de nem szabad, belföldi jeggyel nemzetközi vonaton külföldre távozni vagy hazaérkezni, úgy sem, hogy a határállomástól/-ig jeggyel rendelkezem, vagy a külföldi kalauztól megveszem – ami érdekemben állhat, az itthon nem kapható regionális illetve kedvezményes jegyek miatt. Az sem megoldás, hogy elővételben váltok a visszaútra belföldi jegyet a határtól. Belföldi jegyyel csak úgy utazhatok, hogy a határállomásig váltok külföldi jegyet, majd leszállva a beérkező vonatról, a következő vonattal már szabályosan folytathatom utamat belföldi jeggyel. A gyakorlatban átszállás nélkül is ki-be utaztam már és nem bántottak. Viszont bármikor származhat ebből kellemetlensége az utasnak, illetve a lelkiismeretes jegykezelőnek; pótdíj fizetésére, nemzetközi jegy váltására kötelezhetnek. Azt tehetem meg pl. Hegyeshalomra érkezve, hogy leszállok és előre bemutatkozom a felszálló magyar kalauznak, rákérdezve, hogy mehetek-e tovább. Nemleges válasszal még nem szembesültem, de legrosszabb esetben a következő vonatot volnék kénytelen megvárni... csak azt nem szeretném, ha miattam felelősségre lenne vonva egy jószándékú vonatkísérő, ezért sem szeretem ezt a "megoldást" és lehetőleg úgy tervezem, hogy inkább felkeresem Hegyeshalomban a Zöld Struccot vagy a büfét és a következő vonattal szabályosan folytatom. Ha nálam a számítógép vagy valami olvasnivaló, időt sem veszítek. Jellemző a helyzetre, hogy a legtöbb kalauz is látja, mennyire nevetséges a jelenlegi megoldás a "határtalan" Európában.
Bizonyos népszerű nemzetközi viszonylatokra egyébként nagyon kezdvezményes jegyfajták léteznek – lásd MÁVstart honlapot. Persze korántsem mindig és mindenhova jelentenek megoldást ezek az akciós jegyek. A MÁV internetes jegyvásárlási rendszerében már többfajta külföldi jegy kapható, de a nyugati portálokhoz képest elavult ez a rendszer. Aki nem boldogulna a MÁV-nál: némi nyelvismeret mellett az OBB vagy DB fejlettebb jegyvásárlási rendszerei segítségével számos esetben meg lehet vásárolni kártyábal a megfelelő jegyet (pl. a kedvezményes, korlátozott számban kapható jegyek elérhetőségét ki is mutatják).
Dohányzók: egy ideje a belföldi InterCity és gyorsvonati járatok is tisztán nemdohányzó vonatok, az állomások utasforgalomnak nyitott területein sem biztosítanak rendszerint dohányzásra fenntartott területeket, esetleg valami félreeső helyen.
Egy céges utazási csomag ajánlott tartalma
(Értéke miatt a Prémium kártyát olyan helyen tároljuk, mely a felhasználók által ismert, de illetéktelen által ne legyen könnyen hozzáférhető. Egy útnyilvántartás vezetése több szempontból célszerű lehet. Ha van ilyen, iratkozz be a nyilvántartásba, végy magadhoz, amire szükséged van, használat után tedd vissza a helyére!)
1. Prémium kártya
Az alapfelszerelés! Új kategoria a hazai közlekedésben.
2. Magyarország vasúti térképe
Akkor veszed hasznát, ha hosszab utazást tervezel, vagy szokatlan helyre készülsz. Ide kattintva, böngésződben is kinyílik. Itt pedig a vasúti menetrend! | Volánbusz menetrend | BKK honlap, menetrendekkel
3. Hungary Card + Hotelinfo katalógus (opció)
Vasúti és Volán jegyek 50/33%-os kedvezménnyel, Taxi kedvezmény, ingyen városi közlekedés, sokfajta állandó (csak kártyával) vagy "kuponos" kedvezmény (kártya és szelvény szükséges)!
A PLUSZ kártya teljes áron 8.500 Ft-ba kerül, papír és elektronikus kedvezmény-szelvényekkel együtt (év elején kedvezményesen kapja a visszatérő vásárló). Jó kiegészítő, ha nincs szabad Prémium kártya, illetve kártyával, kedvezménnyel nem rendelkező útitárs részére (ha elsőre nem biztos, hogy bármelyik MÁV-Start Klub kártya megéri Neked: Hungary Card szelvénnyel 5000-rel olcsóbb a MÁV-Start Klub felező kártya). Indulás előtt nézd meg a szelvényfüzetet, hogy van-e még a szükséges szelvényből?
4. Balaton Card + füzete (opció)
Főleg üdülési célra, különböző kedvezményeket nyújt.
5. Nyilvántartás (kinél van a kártya, mennyit utaztunk vele)
+ A költség leírható! Teljes egészében és egyszerűbben, mint cégautónál - évente csak 1 könyvelési művelet
+ Vasúton hasznosan tölthetjük (drága) időnket! Egy kis szerencsével nyugodt, akár korrektnek mondható körülményekben (IC, étkezőkocsi, 1. osztály, vagy modern motorvonat egyik sarkában). Az esetlegesen hosszabb utazási idő emellett ritkán számít igazán. Tényleg megéri-e, autóval száguldozni???
+ A vasúti utazás biztonságosabb és kevesebb stresszel jár.
+ A közösségi közlekedés emberbarát megoldás, közelebb hozza egymáshoz az embereket. Nyilván nem minden útitárs és szolgálattevő lehet egyformán rokonszenves és kellemes, de a vasutasok és buszvezetők nagy többsége tudja a dolgát; előzékeny, segítőkész embertársak, bár az egyes előítéletek sem teljesen alaptalanok, mert embere válogatja. A kártyás bérlettel utazóval sokan éreztetik, hogy megbecsült törzsutas.
+ A vasúti közlekedés messze a legelőnyösebb energiafelhasználás, környezetterhelés tekintetében. Ráadásul több szempont szerint kellemesebb - lehet kényelmesen elhelyezkedni, nyújtózkodni, felállni, járkálni, társalogni, gyerekkel játszani, kerékpárral, gyerekkocsival, kerekesszékkel utazni...
- Alkalmazkodnunk kell az indulásokhoz-érkezésekhez; legkevésbé ott, ahol bevezették az ütemes menetrendet. Meg kell tervezni, szervezni a helyi eljutást (gyalog, városi közlekedés, Taxi, netalán munkatárs, partner)
– Nem mindenhova jár vonat és busz, vagy nem minden napszakban, nem mindenhol vezették be az ütemes menetrendet, vagy lehígított formában (kihagyott járatok, kétóránként). A buszközlekedés legtöbbször nem veszi figyelembe a vasúti ütemet. 2012-ben a szolgáltatást több térségben és vonatkozásban csökkentették (járatritkítás, étkezőkocsik leállítása).
– Azt vihetek magammal, amit el bírok cipekedni. Néha autóval kell utaznom a felszerelésem, egyéb szállítási igényem miatt. Ha buszon is utazom, csak kisebb poggyászt vihetek magammal.
– Még nincsenek közlekedési szövetségeink, amelyek megoldják az integrált ütemet és a közös jegyrendszert.
– A szolgáltatás színvonala enyhén szólva eltérő. Egyes viszonylatokon kezelhetetlen a hosszú menetidő, a kiritkított menetrend, vagy a romló pályaállapot, rossz forgalomszervezés miatti gyakori késés. Vidéken jellemzően bevárják egymást a vonatok. Az IC nem vár a többi vonatra, csak a többi, csatlakozásra váró vonat késését okozza. Ezért jellemzően fővonalakon, illetve nemzetközi vonatok miatt késem le a csatlakozást. Ráadásul a miskolci és pécsi vonalakon a pálya állapota miatt több gond várható, egyre nehezebb tartani az ütemet.
A vasút minden előnye mellett kevésbé rugalmas, magas szintű szervezést igényel. A hosszú távú, körültekintő közlekedéspolitika hiánya gátolja a hatékonyabb közlekedésszervezést. Ahol ez utóbbi adott, ott jól működő komplex rendszerként élvezhetjük a vasutat. Ahol gond van a hatékonysággal, ott hamar semmissé válhatnak az előnyök. Például ha a korba jött, döcögő szerelvény még csúcsidőben sem telik meg, a vonatot sem mondhatjuk környezetbarátnak. Jobb esetben a vonat környezetkímélőbb a busznál és főleg az autónál. Leginkább ott, ahol a vasút tényleg ki tudja váltani az egyéni közlekedés tekintélyes részét, mert jól ki van találva a verkli és igénylik az emberek. A vasútvonalak döntő többségének esetében ez adott illetve megoldható lenne... Miért nem lépünk a tettek mezejére? Például váltsunk bérletet és utazzunk vonattal, ahol-amikor csak lehetséges.
Amióta a MÁV-Start bevezette a kártyás bérleteket, csak a svájciaknak van jobb dolguk: éves generál előfizetésük szinte mindenre jó, ami mozog és közös; náluk egyetlen nagy rendszert képeznek a közlekedési eszközök. (Az osztrákok évek óta beszélnek az Österreich Card kiterjesztéséről minden közlekedési eszközre államilag támogatott áron, de a mai napig sem valósították ezt meg, hiába az ÖBB csoporté lett a Postbus. A csehek és nyomukban a szlovákok az összvonalas vasúti bérletrendszereknél megelőztek minket; ütemes menetrenddel, közlekedési szövetségekkel a csehek állnak legjobban.)
Mi az, ami Neked jobban számít? Mikor vonatoztál utoljára?
Még kérdésed van? vasut kukac kteam hu