A Nyírvidéki Kisvasút végnapjai (film)
Nem kacsa a Nyírvidéki Kisvasút újraindításának híre (emberek: most van szükség kitartásra, bizalomra, együttmunkálkodásra, hosszú távban való gondolkodásra, lépésről-lépésre haladásra!)
Ma még hiába vártuk...
A távolsági utazók
2010. október 16-án gyalogtúráztunk a kisvasút jövőjéért, az országos Vonatváró Bejáró hétvégi akció keretében.
Fedezze fel Ön is az alvó vasút által összekötött vidéket. Alábbi "menetrend" teljesítménytúra jellegű. Adjon hozzá néhány percet, aki kényelmesebb tempóban szeretne baktatni - netalán fotózásra, pihenésre, spontán beszélgetésre időt szánva.
Nyíregyháza/Miskolc felől vonattal Rakamazig, busz ind. Rakamaz va.ról 8:50, érk. Balsán 9:12 (3. utolsó, Rákóczi u. 2. nevű megálló).
Aki nem a teljes utat vállalná be, mehet végig a busszal Gávavencsellőre és onnan indulhat, vagy pedig Tiszabercelen, Bujban, Nagytanya mh. közelében, illetve Kótajban lehet Transtour illetve Volán buszra szállni.
9:30 Indulás a balsai állomásépület mellől (falu legvégén a busz menetirányába tovább gyalogolva)
9:45 Gávavencsellő alsó
10:05 Gávavencsellő (A sínek a falu mögötti gáton haladnak; az átjárótól akár a főúton haladhatunk tovább, majd balra vissza a kisvasúti pályára.)
10:35 Gávavencsellő felső
11:25 Tiszabercel vásártér
11:45 Tiszabercel
12:10 Paszab
12:30 Gilányi
13:20 Herminatanya (kiadósabb pihenő, piknik, kocsmázás)
13:50 Herminatanya indulás
14:05 Buj község
14:25 Buj
15:10 Nagytanya
15:50 Újkótaj
16:20 Kótaj
17:00 Fakapu
17:30 Nyírszőlös
17:50 Sóstógyógyfürdő
Beszéljünk másokkal a vasútról...
Alább egy felettébb érdekes anyaggyűjtemény. Vigyázz, fejtágító!
Remek képek a Nyírvidéki Kisvasútról
Kisvasúti feltámadás? |Feltámadásra vár(?) a kisvasút | Még nem indul újra | Újraindulhat a kisvasút(?) | Újraindulhat II.
Vázlat a szünetelő kisvasút lehetséges jövőjéről
Ilyennek is festhet egy keskeny nyomközű vasút.
Megelégednék az elővárosi vonatokkal 8,8 Mrd-ért - de ennél fapadosabban megfelelne, csak közlekedjen és újuljon a vasút. | Újabb képek a Rhätische Bahnról!
"Sokkoló" kép Svájcból (valószínűleg itt mégsem akkora problémát jelent a vasút, mint pl. Kótajban)
Eszéki meghosszabbított villamosvonal - a villamospálya összeegyezthető az egyéb közúti forgalommal (talán Nyíregyházán is)
A 2007-es Kisvasúti Nap részletes meghívója néhány körülményt árul el a vasút helyzetéről, a teendőkről, a lehetséges kiútról.
Tanulmány a kisvasút elképzelhető jövőjéről (rövidített verzió, szerzők: Bödecs-Hajós-Kormos-Szemerey, Műegyetem 2004.09.30. A rövidített tanulmány mellékletei | A teljes verziót kérésre a szakmailag érdekeltekkel megosztjuk, továbbá a Közlekedéstudományi Intézet 2009. októberre elkészült tárgyi tanulmányt.) Egy kis jóakarattal az ebben felvázolt megoldások messzemenően életképesek lennének. Sajnos a megvalósítás érdekében idáig nem alakult az építéskori széles összefogást idéző közös akarat.
Országos kisvasúti tanulmány, mely részletesen kitér a nyírvidéki-rétközi kisvasút egyedi jellegére és fejlesztési lehetőségeire.
A statisztika szerint viszonylag sokan felkeresik ezt az oldalt és meglepően sokan töltik le a tanulmányokat. Ehhez képest alig volt visszajelzés (. A Tour de Hongrie illetve személyes utánajárás következtében ismételten kilincseltünk különböző közszereplőknél, néhányan időnként vagy rendszeresen találkozunk kéthetente a VOKE kultúrházban tartott hétfői vasúttörténeti kör keretében. A kisvasút baráti köre helybeli vas- és sima utasokból, valamint távolabbról bejáró vasútbarátokból áll. Ha érdekel, lépjünk kapcsolatba és meghívunk legközelebbi összejövetelünkre.
Ausztriai példák korszerű 760mm kisvasút üzemekre:
Tanulmány-úti beszámoló: Pinzgauer Lokalbahn, kitérő a Mariazellerbahn telephelyére, látogatás az osztrák muzeális és turisztikai vasutak egyesülésének székhelyére (ODT állomány, pl. Libre/OpenOffice vagy új MSOffice nyitja)
Előadás vázlata az osztrák kisvasutakról, Debrecen 2012.02.15., XIX. Kárpát-medencei Kisvasutak Találkozója
Zillertal kisvasútja. Itt nemrég félóránkénti közlekedsre álltak át! "Ilyen egy jól szervezett, nem könyöradományokból tengődő kisvasút..." Hivatásforgalom, szabadidősforgalom, nosztalgia, teherforgalom.
A Salzkammergut-Lokalbahn újraépítése. Itt is "hivatásforgalom, szabadidősforgalom, nosztalgia, teherszállítás" a fenntartható kisvasútüzem 4 lába (koncepció az 1957-ben felszámolt, 63,2 km hosszú Salzburg-Bad Ischl kisvasút újraépítéséről, döntés előtt).
Koncepció az Ybbstalbahn újraszervezésére. Az alsó-osztrák keskeny nyomtávú vasútvonal részben hasonló adottságokkal és gondokkal küszködik, mint a nyírvidéki kisvasút. Jelenleg csak az első bő öt kilométeren közlekednek, a felső szakasz turistavasút, a hosszú középső szakaszon állandósult buszos pótlás. A közelmúltban az államvasutak átadták a tartománynak, mely a végleges megszűnést tervezi. Helybeli célszövetség átvenné és a bajor BOB vasúttársasággal üzemeltetné.
Természetesen itt is: "hivatásforgalom, szabadidősforgalom, nosztalgia, teherszállítás" jelentené a fenntartható megoldást.
A Felső-Tisza menti keskeny nyomközű hálózatot még a második világháborúban érte egy végzetes kár: addig közvetlen Nyíregyháza–Sárospatak viszonylatú, 60 km/h-val közlekedő gyorsmotorvonatok közlekedtek a Bodrogközi és Nyírvidéki Kisvasút összekötése révén létrejött Nyírbodrogi Kisvasút gerincvonalán, ám a visszavonuló német hadtestek felrobbantották a balsai Tisza-hidat, amelyet azóta sem építettek újjá. Ez a körülmény súlyosbította a helyi forgalomban még sokáig igen jelentős feladatot ellátó vasutakat helyzetét. A túlparton már 1978-ban és 1980-ban hirtelenül kivégezték a kisvasutakat, azóta is fájó sebet hagyva maga után. Egyedül a nyírvidéki-rétközi hálózatra maradt a hosszú agónia, melyet a helybeliek összefogása csak hátráltatni tudott. 2009. szeptember 17-én től csak Herminatanya és a megyeszékhely közt maradt fenn a forgalom, a vég 2009 decemberében következett be, amikor a többi mellékvonallal egy időben itt is leállították a csonka-üzemet.
A kisvasút eredetileg is hivatott volt személyszállító funkció betöltésére az igen jelentős teherszállítási feladatok mellett, ezért pályája a települések belterületében vezetett, s jelentős része volt Nyíregyháza elővárosi és városi forgalmának kiszolgálásában. Egy ilyen adottságokkal rendelkező vasutat tőlünk nyugatabbra nagy valószínűséggel felkészítettek volna a kor kihívásaira, s villamosítva, új pályákon suhannának az ingázókkal telt szerelvények ütemesen a végállomások között. Itthon ez másként alakult: elsőként 1969-ban felszámolták azt a villamost, mely jobb években 1-1,7 millió utast elszállított. Miközben még az ezredforduló körüli években a kisvasút kimondottan népszerű volt, bármiféle korszerűsítés évtizedes mellőzése miatt a helybeliek összefogása csak odázni tudta a hanyatlást. Hagyták, hogy még az átlagos mellékvonalaknál is jobban lepusztuljon, s addig jártak a vonatok, míg volt, mivel közlekedni. Amikor már lassan nem volt a súlyosbodó eszköz- és pénzhiánytól, közbeszólt a vége. Pedig egyes, amúgy is hátrányos helyzetben lévő önkormányzatok átvállalták a MÁV-tól az állomások gondozását is. Mégis, a forgalom közútra terelése lett a végső megoldás – egyfajta helyiérdekhez igazodva a térségbeli buszvállalkozás képében.
A kisvasút újraindításának igénye felmerült Nyíregyháza önkormányzata részéről, határozatot is hoztak – igaz, csak a Sóstógyógyfürdőig vezető 8 kilométeres városi szakasz érdekelte őket, ám a MÁV üzemeltetési ajánlatát nem találták elfogadhatónak. Fontos volna azonban az egész hálózat felélesztése és teljes körű felújítása akár EU-s források igénybevételével, hogy a vasút újra biztosíthassa a környék megbízható, jó színvonalú közösségi közlekedését.