Magyar | Deutsch | English
Kezdőlap || Vonatvárás | GYIK | Tour blog | Kiállunk!! | Háttéranyag | Doksik, hivatkozások || Vonalaink
Home

VTour de Hongrie

Még sok a teendő,
hogy végre normálisan
körbe lehessen utazni!

A Tour menetrendje:


2009-es | 2007-es verzió

Mindenki közlekedik...

Még nem jár a vonat?

Kiállunk a vasútért!
Vonatváró Bejárások
Nyílt levél a szakmának
Önkormányzatoknak

Isten hozott! A honlap vidéki közlekedésről szól. A mellékvonali ügy apopróján jött létre, a vasút mellett busszal, (elő)várossal is foglalkozunk. Közérthető nyelven rávilágítunk a mostani állapotokra és megkérdezzük: miért van ez így? Milyen közlekedésünk lehetne, ha akarjuk, majd ennek megfelelően cselekszünk (szakma, társadalom és politika minden szintjén)?

Az előző kormányzat keresztülvitte akaratát, 2009 végén számos mellékvonalon leállították a személyszállítást. Ilyen mértékű vasútírtást még nem tapasztalt az ország – a haladás és hosszú távú tervezés majdnem teljes hiánya mellett. Lehet, hogy most megértettük a leckét? Magyarországnak erős vasúti hagyományai vannak, de a MÁV-nál akadozik a korszerűsítés: néhány biztató jel ellenére (lásd ütemes menetrend, Prémium bérletkártya, Start Klub kártyák, Flirt és Desiro motorvonatok) folytatódott a kiszámíthatatlan, átláthatatlan viszonyok melletti hiánygazdálkodás, a lopakodó hanyatlás. Ennek véget kell vetni! A korábbi nyilatkozatokból, az előjelekből ítélve a munkába fogó új kormány részéről van szándék az érdemi haladásra, kidolgozás alatt a hosszú távú közlekedéspolitika.
Ezért keltünk útra 2007 és 2009. novemberében és ezért utazunk, munkálkodunk továbbra is. Velünk tartanál? Aki időben értesült a novemberi Tour-ról, részt vehetett a játékban, vagy élőben elkísérhetett egy darabig, akár több nap erejéig. Utólag a blog alkalmat nyújt az utazási élményekben való osztozkodásra, a közös gondolkodásra. Honlapunk számos lehetőséget tartogat a tájékozódásra és bekapcsolódásra!

Aki vonattal utazik, tudja, milyen. Mások esetleg azért bosszankodnak, mert a vasúti átkelő előtt várakozniuk kell egy majdnem üresen közlekedő motorvonat miatt...

Pedig egyáltalán nem szükségszerű, hogy így kell lennie! Lapozz bele a VÁROS, VIDÉK, VASÚT kiadványba és képzeld el: hogyan festene nálunk a korszerű vasúti közlekedés?! Való igaz, nálunk eddig főleg a keretfeltételek hiányoztak; mindenképp látunk arra példákat Németországban is, hogy napi 300-500 fős utaslétszám mellett fenntartható módon üzemel a "helyiérdekű vasút". Ezt a mutatványt kellene újra a mellékvonali hálózatunkon honosítani. Hazai feltételek mellett, kezdetben ellenére.

Egy időre az előző kormányzat elállt az elöregedett vonalak "szüneteltésétől" (felújítás és körültekintő üzemeltetés helyett). 2009-ben mégis felrúgták a moratóriumot, és értelmetlen módon: ahol tényleg lehetne spórolni, azokat a döntéseket az új kormányra hagyták, de a hálózat megnyirbálását végrehajtották, felesleges többletterhelést okozva a költségvetésnek (háttéranyagunk elárulja, miért volt ráfizetéses a döntés). Persze a korábbi helyzet sem lett volna sokáig fenntartható! Korszerűsítés és integráció nélkül a tíz 2010-ben újraindított vonal sem biztos, hogy életben fog maradni. Legyünk optimisták... lehet, hogy a fájdalomra szükség volt, hadd kapjuk észbe, változtatni kell? Képesek vagyunk-e arra, hogy elmozduljunk egy hatékonyabb közlekedési rendszer bevezetése irányába? Kik tudnak jó példával előre járni a térségi közlekedésben, egybe fogva a busz- és vonatjáratokat? Tény, hogy a legtöbb "szünetelő" vagy veszélyeztetett vasútvonal mentén naponta több ezren közlekednek. Az emberek jelentős része autó helyett a közösségi közlekedést választaná, ha látszik, hogy javul a színvonal és belátható időn belül teljesen elfogadható lesz... Mi akadálya, hogy rendszerben gondolkodjunk és a vasút előnyeivel a helyiérdekű közlekedésben is éljünk, ötvözve azt a buszközlekedés rugalmasságával? "Mindössze" alábbiakra lenne szükség:

Van jövő, akarattal és kitartással.
Az utasok, a jövő nemzedékek meg fogják hálálni, ha vállaljuk a kihívást.

| Impresszum

Útra kelek | Kiállunk a vasútért! | "Kiállunk..." aláíróívvel