Magyar | Deutsch | English
Kezdőlap || Várjuk a vonatot | Tour blog | Kiállunk!! | Háttéranyag | Dokumentum, kapcsolat || Vasútturisztika
Vasúti Tour de Hongrie Országos és nemzetközi kiállás a vasútért

Deutsch - Tour de Hongrie || English - Tour de Hongrie

Tovább a játékhoz!

A helyzet: döntött a kormányzat, december 14-től megszűnik a személyszállítás "26 és fél" magyarországi mellékvonalon. 2007 márciusban ez már 14 vonal sorsa volt. Igaz, az akkor divatba hozott kifejezés, a "szüneteltetés" most új értelmet nyer - az ellenzék szakpolitikusa nem hagyott ki alkalmat, hogy hangsúlyozza: kormányra kerülése esetén visszaállítják a forgalmat, ahol es "műszakilag lehetséges". A Tour de Hongrie résztvevői és támogatói már most aláhúzzák az érdemi közlekedéspolitika, a hosszú távú tervezési folyamat szükségességét, azok helyzetét kívánjuk megerősíteni a kormányzati szerveken és akár az ellenzéken belül, akik számára a közösségi közlekedés erősítése és a regionalizáció nem csak jelmondat, elképzelés marad, hanem egyértelmű elsőbbség, gyakorlat. Keretfeltételek és tapintható kormányzati akarat hiján rövid távon nem "fenyeget" sem a regionális operátor magántársaságok alakulása Magyarországon, sem a GYSEV jelentős terjeszkedése, bár egyik sem zárható ki középtávon - az ellenzék mérvadó szakpolitikusai számára jelenleg a MÁV alapos újjáépítése jelenti a követendő irányt.
Kétségtelenül az évek során a mellékvonalak a gondatlan - vagy akár szándékosan romboló - gazdálkodás jelképévé, a MÁV-ot pedig a politikusok költségvetési tehertételként láttatják és folyamatos kudarcok forrásaként élik meg, holott egyben hiánygazdálkodás áldozata is. A mellékvonalok műszaki állapota, kihasználtsága bár eltérő, összességében messze elmaradnak a kívánatos szolgáltatási színvonaltól és jelenleg már csak azért sem tudják betölteni szerepüket, mert a közösségi közlekedés nem képez egyetlen nagy rendszert.

A terv: körbeutazzuk az országot vasúton. Megtehető az egész út, vagy csak egy-egy szakasz, amikor és ahol alkalmas a résztvevőnek. Meghívjuk a helybelieket a találkozás reményében, hogy lehetőség szerint tartsanak velünk egy darabig, például a következő csomópontig. Akik nem tudnak elutazni, az állomásokra és megállóhelyekre várjuk - lehetőleg nemzeti, községi és EU-s zászlóval, amiről emlékképeket készítünk. Aki nem tud kimozdulni, lélekben tartson velünk. A kapcsolódó online nyereményjáték keretében saccolni vagy kiszámolni lehet, pontosan hány percig leszünk úton. A játék az indulás pillanatáig tart - illetve akkor még csak kezdődik az izgalom, mert ahogyan zárul a kör, elválik, ki találta el: hányszor késsük le a csatlakozást?
A mindenkori aktuális menetrend nov. 24-től online megtekinthető. Találkozzunk! Kiállunk a jövőért, a korszerű vasútközlekedésért.

A cél: figyelemfelhívás - nem csak a regionális vasúti közlekedés problémáira, az elhanyagolt vidéki hálózatra, hanem főleg arra, hogy másképp is lehetne: utasbarát menetrend, a határon túli kapcsolatok helyreállítása, a pályahálózat felújítása, korszerű vonatszerelvények, tarifaközösség más szolgáltatókkal. Röviden: korszerű, hosszú távú közlekedéspolitika, mely egyetlen nagy rendszert teremt a közösségi közlekedésből. Még véletlenül sem a busz ellen lépünk fel, ellenkezőleg: nincs itt főlé- vagy alárendeltség, csupán szerepek és egymásra utaltság. A játékkal is ösztönözzük, hogy minél többen foglalkozzanak a vasúti térképpel, menetrenddel: még azok is lássák saját szemükkel, mi van, akik már régen ültek utoljára vonatra, buszra. Természetesen a közösségi közlekedés előnybe részesítésére biztatunk, nem utolsó sorban a klímacélokra, a vasúti közlekedés szociális és gazdasági vonatkozásaira emlékeztetve. A külföldiek részvétele szemlélteti: itt nem helyi problémáról van szó, hanem az európai vasúthálózatról, határokon túlívelő regionális közlekedésről. Megannyi negatív híradás után legyen barátságos, pozitív hangnemű nyilvánossága a hazai mellékvonalaknak. Tudatosuljon utasban, vasutasban egyaránt, hogy jövője van még azoknak a vonalaknak, vidékeknek is, amelyekkel most kiszúrnak.

Az útvonal: az országhatárhoz legközelebb eső pályákon utazunk és minden, a határ felé irányuló, vagy azzal párhuzamos szárnyvonalakat is bejárva. Nincs megállás, a nap utolsó vonatáig és tovább az első hajnali járattal folytatjuk útunkat rendületlenül. Az indulás és érkezés helyszíne Csorna, ahonnan a már szünetelő pápai vonal kiágazik. Nem csak a 14-es vonalra hívnánk fel a figyelmet, hanem a napokban bemutatott győri elővárosi szárny- és körvasúti koncepcióra. A GYSEV példája pedig mutatja, hogy az állami szerepvállalás nincs feltétlenül ellentétben a haladással, hatékonyabb üzemeltetéssel. Indulás: 2009. november 24-én 13-kor Sopron felé, az óramutatóval ellenkező irányba - szembe kell menni a mostani kormányintézkedéssel.

Tudnivalók
+ Szeretnél részt venni? Ha a játék űrlapját már beküldted vagy lemondasz róla, postafordultával megkaphatod a menetrend tervet! + Nem luxusutazás! Az út jellege és a játék miatt csak akkor és addig állunk meg, míg a következő vonatra várni kell. Bár nem időzhetünk kedvünk szerint szép helyeken - de visszatérhetünk! A fáradtság ellenére felejthetetlen, döntően kellemes élményben lesz részünk. Mivel a mellékvonali hálózat többé-kevésbé elhanyagolt, főleg a szárnyvonalak beutazása időigényes. A vonatok jellemzően nem a legkorszerűbbek, de a fűtéssel nem szokott gond lenni. Az út az ország legszegényebb vidékeit is érinti - néhány helyütt sem étterem, sem színvonalas szálláslehetőség.... de az emberek jellemzően barátságosak. Számos szép tájat érint az út, sajnos részben sötétben haladunk át.
+ Sajnos nincs több TURISTA BÉRLET, így a 65 év alatti magyarországi lakosok csak egyénileg szerkesztett jeggyel utazhatnak, esetleg a mindenkori kedvezményüket igénybe véve; szerencsésnek mondható, akinek Prémium kártyája van, vagy kölcsön tud kérni. Aki külföldi lakhellyel rendelkezik, InterRail jegyet vehet. Részszakaszok jegyáráról az Elvira segítségével lehet tájékozodni. Akinek maradt 33%-os Hungary Card szelvénye, szintén kedvezményesen utazhat!
+ Aki az elejétől jön: az indulás helyszíne megközelíthető Győrön vagy Sopronon át, november 24-én kedd délelőtt.
+ Aki csak egy útszakaszra jönne: jelezze, mikor ér rá; megküldöm a menetrend tervezetet és egyeztetjük az alkalmas találkozót. Kérjük a kavarodás elkerülése végett az online található aktuális menetrendet figyelembe venni, vagy indulás előtt telefonon (+36-20/37 090 37) érdeklődni, tudtuk-e tartani a menetrendet?
+ A szállás kb. 500-2.500Ft/fő/éj, ha fizetővendéglátást veszünk igénybe. A szálláshelyeket jelentkezés, igény szerint lefoglalom. Vonatkésések esetén felborulhat a terv és rögtönözni kell (igyekszem felkészülni).

Úticsomag javaslat:
- ruha az utazás idejére
- kapucnis dzseki vagy könnyű esőkabát (hátha esik és a szállásra gyalogolni kell)
- tisztálkodási cucc
- nemzeti vagy községi zászló, transzparens
- 'ki mit hoz' (de ne sokat): játék, hangszer, fényképezőgép, kamera, olvasni való, fénykép, ajándék kedves embereknek...
- hálózsák, alátét (biztonság kedvéért)
- a maradék jókedvünket összekaparva ;-)
- külföldi állampolgár: legalább EU egészségbiztosítási kártya, és/vagy utasbiztosítás

Jelentkezem!
A következő adatokat kérem elküldeni Neumann István ujember kukac kajata hu címére:
+ név, telefonszámok (származás/tartozkodás országa ha nem egyértelmű)
+ végig szeretnék utazni (nov. 24. + néhány nap) / XY időben csatlakoznék
+ megjegyzések, esetleges egyéni szállásigény